LFB 12.07.2024. komentārs par notiekošo sasitībā ar jauno zāļu cenu modeli
Cien. kolēģi!
Žurnālisti masu medijos aktīvi iztirzā un izsaka savus viedokļus par Veselības ministrijas virzīto zāļu cenu reformu. Izskan pat apgalvojumi kā "karš", kas ir pilnīgs žurnālistes izdomājums. Ir pamatoti uzdoti jautājumi par riskiem, kas nebija un netiek iztirzāti no politikas veidotāju puses. LFB ir parakstījusi kopīgu nozares organizāciju vēstuli ar lūgumu tikties ar premjeri Eviku Siliņu, atbilde nav saņemta, tikšanās līdz šai dienai nav notikusi. Esam tikušies ar atsevišķām deputātu frakcijām, gatavojuši un snieguši viedokļus TV3, Neatkarīgajai rīta avīzei, LTV1. Visu šo nedēļu esam aktīvā argumentu un skaidrojumu meklēšanā roku rokā ar Aptieku biedrību, kuru vada LFB valdes locekle Agnese Ritene. Mēs tiešām ceram, ka premjere tomēr tiksies ar nozari, lai gan patreiz tieši skaļais politiskais lēmums, ka zāles būs lētākas par 20% dominē gan žurnālistu, gan iedzīvotāju, gan citu politiķu apziņā. Par nozares norādītajiem riskiem praktiski tiek klusēts, jeb sniegts virspusējs VM apgalvojums, ka aptieku ienākumi palielināšoties. Vai valdībai tiešām nav skaidrs, ko nozīmē vertikālā integrācija farmācijā, un kā tā praktiski izpaužas? Mēs ikdienā labi izjūtam, ko nozīmē vertikālā integrācija farmaceita darbā ikdienā, cik ļoti daudz pienākumu un detaļu un ATBILDĪBAS gulstas uz farmaceitu, arī uz farmaceita asistentu, ikdienas pienākumus pildot. Zinām, ka ir ļoti smagi balansēt farmaceitiskās - veselības aprūpes intereses ar komercinteresēm. Daudzu kolēģu atalgojums ir atkarīgs tieši no pārdošanas rezultātiem . Farmaceitu algas nav noteiktas likumdošanā un netiek izmaksātas no valsts budžeta. Aptieku skaits (pilsētās) ir liels, bet farmaceitiskā personāla skaits bieži nav pietiekošs. Aptiekas peļņas gūšana un rentabilitāte - komersantu kritērijs, pacienta labā un pilnībā izpildītas farmaceitiskās aprūpes prasības zāļu izsniegšanā, tos skaitā - arī bezrecepšu zāļu - farmaceitu kritērijs. Jebkurš likumdevēja lēmums par zālēm, to izplatīšanu praktiski jāveic farmaceitiem - saņemot arī iedzīvotāju reakciju, uzslavas vai - biežāk, neizpratni līdz par emocionālas vardarbības līmenim. Vai pašvaldību vadības reģionos jau sarēķinājušas, cik iedzīvotājus var skart individuālo aptieku slēgšana? Vai ministrija strādā pie noteikumiem, kāda ir optimāla darba slodze farmaceitam aptiekā (piemēram, ka vidēji receptes sagatavošanai un izsniegšanai kvalitatīvi jāpatērē pat 10 min, jāveic virkne darbību, arī administratīvo, par kurām žurnālisti neinteresējas...), vai ir normāli, ka ir aptiekas, kuras “skaitās, ka strādā”, jo atvērtas dažas stundas nedēļā? Cik darba stundas aptiekā pavada aptiekas vadītājs (atbildīgā persona licencē un praksē) ?
Paredzētā cenu reforma būšot jāuzsāk ar 1. novembri, daļa no tās - ar 1. janvāri. Kā to varēs savienot ar vienlaicīgi plānoto NVD reorganizāciju (ID 24-UZ-251), kad ar E-veselības (līdz ar to arī E-receptes) darbību nodarbosies pavisam jauna - cita iestāde? Kādas administratīvās prasības sekos? kas notiks ar e-receptes moduli? Cik zinoši un pieredzējuši būs jaunās iestādes darbinieki, ja zinām, kādas problēmas ir joprojām ikdienā e-receptē? Un vispār - kāds tad varētu izskatīties zāļu izsniegšanas logs e-receptē, ja jāpilda reformā paredzētais? Kā to varēs aizpildīt? Vai tiek programmēts kas jauns? Kas? kad tad farmaceiti tiks ar to iepazīstināti? Ir tikai zināms, ka jebkuras normatīvo aktu izmaiņas, kuras skar, E-receptes darbību, no valsts puses nav varēts ieviest laikā un vajadzīgā kvalitātē (piemēri -kaut vai daži, personas identificēšana digitālo pakalpojumu sniegšanai, pārrobežu E-recepte, izmaiņas no 50% uz 75% kompensējamo zāļu izsniegšanā, nesakārtotā recepšu izsniegšana bērniem (vecāku identifikācija) u.c.). Kā farmaceiti var būt droši, ka tik masīvas izmaiņas notiks gludi? Vai farmaceiti garīgi un fiziski šo visu izturēs? Mēs esam stipri, gudri, pacietīgi - bet, šķiet līdz robežai. Ja valdības rīcībā, sagatavojot normatīvo aktu izmaiņas, ir labi apmaksāti “sprinteri”, atvainojiet - iedzīvotājus aptiekā sprinta tempā apkalpot nevar... Tas apdraud pacienta drošību.